רשלנות רפואית-רופאי שינים

אחד מהטיפולים השגרתיים שכולנו חווים הוא טיפול שיניים. כמו ברבים מתחומי הרפואה אנו מגיעים לטיפול שיניים ללא ידע רפואי, ומקבלים כגזירה משמיים את אבחון הרופא המטפל. כבכל תחום רפואה, גם בתחום רפואת השיניים עלולה להתרחש רשלנות רפואית בכל אחד מחלקי הטיפול – החל מביצוע האבחון, דרך ההסברים הניתנים למטופל, ועד לטיב ביצוע הטיפול בפועל. יחד עם זאת, עיקר הרשלנות הרפואית מתגלה ככל שהטיפול שנדרש הינו מורכב יותר, ונוגע לתחומי שיקום הפה – עקירות שיניים, שתלים, השתלות עצם וכדומה.

לפי נושאים
חשוב לדעת כי קיימים מומחים שונים בתחום רפואת השיניים. פעמים רבות, רופאי השיניים אצלם אנו מטופלים, הם "רופאי שיניים כלליים", אם הם מבצעים טיפולים שאינם בתחום מומחיותם, הם עלולים לגרום לנזק ולהימצא אחראיים ברשלנות רפואית.
למותר לציין שהחשיבות שבביצוע הטיפולים אצל המומחה המתאים גדולה במיוחד, שכן המומחה צריך להיות בעל ידע נרחב וניסיון רב בטיפול הדרוש. כך למשל לשם ביצוע "שיקום הפה", צריך הרופא להיות בעל יכולת אבחון, שכלול נתוני המטופל ויכולת חשיבה ארוכת טווח על מנת לבצע את הטיפול המתאים ביותר למטופל. במידה והרופא אינו בעל המומחיות והכישורים הנכונים, הוא עלול ל"התאים" טיפול שגוי למטופל, אשר לא רק שלא יצליח, אלא אף עלול לגרום נזק למטופל ואז עלול הרופא להימצא אחראי ברשלנות רפואית.
כך למשל, כאשר מטופל נדרש לעקירות שיניים, הרי שלאחר ביצוע העקירות עומדות שתי אפשרויות טיפוליות עיקריות: ביצוע שתלים או התקנת תותבות. על המומחה לדעת איזה טיפול יתאים לנתוניו של המטופל, לדוגמה אם המטופל מעשן ואין בכוונתו להפסיק העישון, הרי שעל רופא השיניים להציע למטופל דווקא שיקום באמצעות תותבות.
זאת ועוד אסור לרופא לבצע טיפול שאינו במומחיותו. על רופא זה לידע את המטופל, כי אינו מומחה בביצוע הטיפול הנדרש וכי על המטופל לפנות לרופא מומחה לתחום. אם בכל זאת ביצע הרופא את הטיפול ולמטופל נגרם נזק, עלול הרופא להימצא אחראי ברשלנות רפואית.
כך למשל, כשמטופל נזקק לביצוע הרמת סינוס והרופא המטפל אינו מיומן ו/או לא הוכשר לביצוע הטיפול, אך ביצע הטיפול למטופל נגרם נזק, הוא עלול להימצא אחראי ברשלנות רפואית.
בהנחה שהגענו למומחה הנכון, עליו בין היתר, לשאול אותנו אודות תחושותינו, לבצע בדיקה של הפה וצילומי הדמיה שונים (כגון צילום רנטגן וצילום פנורמי). לאחר מכן על הרופא לאבחן את הבעיה ממנה אנו סובלים ולהתאים לה טיפול מתאים.
רופא אשר לא ביצע את אחת מהבדיקות, או לא שלח אותנו לצילומים הנכונים ומסקנתו לגבי הבעיה ממנה אנו סובלים היתה שגויה, עלול לגרום לנזק ולכן להימצא אחראי, (בסבירות גבוהה), לרשלנות רפואית.
גם רופא אשר ביצע את כל הבדיקות והצילומים והגיע למסקנה נכונה לגבי הבעיה ממנה אנו סובלים, אך לא בחר בטיפול הנכון ו/או המתאים לנו, עלול לגרום נזק ולהימצא אחראי (בסבירות גבוהה) לרשלנות רפואית.
לדוגמה מקרה בו המטופל סבל מכאבים בשיניו ונשלח ע"י הרופא המטפל למומחה לשם ביצוע עקירה. המומחה אומנם שאל את המטופל למקור הכאבים וביצע בדיקה קלינית, אך לא ביצע צילום, בשל אי ביצוע הצילום עקר המומחה את השן הלא נכונה. במקרה כזה בית המשפט יקבע (בסבירות גבוהה), שהמומחה ביצע רשלנות רפואית והמטופל זכאי לפיצוי.
דוגמה נוספת למקרה בו יהיה זכאי המטופל לפיצוי בגין אחראיות רופא לרשלנות רפואית, היא כאשר רופא השיניים עקר שן שניתן היה לשקם.
כמו ביתר תחומי הרפואה, גם בתחום השיניים, קיימת חובה על רופא השיניים להסביר למטופל את מצבו ולהסביר אלו טיפולים יכול המטופל לקבל ומה הם סיכויי ההצלחה והסיכונים שבכל טיפול וטיפול. במידה והרופא לא יעשה כן ובעקבות זאת נגרם למטופל נזק, הרופא עלול להימצא אחראי בגין רשלנות רפואית והמטופל עשוי להיות זכאי לפיצוי.
דוגמא לכך, הינה מקרה של מטופל אשר נזקק לעקירת שיניים ובעקבותיה לשיקום – בין באמצעות שתלים או באמצעות תותבות. במידה ונתוני המטופל מתאימים גם להשתלת שיניים אך למטופל יש חסר עצם במיקום שבו נדרשת השתלת השיניים, אסור שהרופא המטפל ישלול טיפול באמצעות השתלת שיניים, רק בשל הצורך בהשתלת עצם, אלא עליו להבהיר למטופל במה כרוך הטיפול של ההשתלה, מהם סיכויי ההצלחה של טיפול זה, ומה הסיכונים שבו. כמו כן, כאמור על הרופא להסביר למטופל איזה טיפולים חילופיים קיימים להשתלה ועליו להסביר למטופל את הסיכונים והסיכויים הנובעים מהטיפולים החילופיים. במידה והרופא לא יעשה כן ובעקבות זאת נגרם למטופל נזק אמיתי וקבוע, הרופא עלול להימצא אחראי בגין רשלנות רפואית והמטופל עשוי להיות זכאי לפיצוי.
להלן מספר שאלות בסיסיות אשר תשובה שלילית להן עלול להעיד על איבחון או טיפול רפואי רשלני – רשלנות רפואית – בטיפול שיניים, אך בטרם לכך, יודגש כי אין באמור לעיל ולהלן, כדי להוות יעוץ ו/או תחליף ליעוץ ו/או ייצוג משפטי מסוג כלשהו, אין להסתמך על האמור ללא קבלת יעוץ משפטי ראוי מעורך דין. כל הפועל באופן כלשהו, בהתאם לאמור, עושה זאת על דעתו ואחריותו בלבד תוך ויתור על כל טענה ו/או תביעה כנגד האתר ו/או משרד קפלן- כספי, עורכי דין.
האם רופא השיניים שאל אותנו למצבנו ואפשר לנו להשיב כדבעי?
האם רופא השיניים ביצע בדיקה קלינית (פיזית)?
האם רופא השיניים ביצע צילומי רנטגן?
האם הרופא אבחן כראוי את מצבנו הרפואי?
האם הרופא הציע לנו את הטיפולים המתאימים לנו ביותר?
האם רופא השיניים הסביר לנו את מצבנו?
האם רופא השיניים אפשר לנו לשאול שאלות?
האם רופא השיניים השיב על שאלותינו כראוי?
האם רופא השיניים הסביר לנו אילו טיפולים מתאימים לנו ביותר?
האם רופא השיניים הסביר לנו אילו טיפולים חלופיים עומדים לרשותנו?
האם רופא השיניים הסביר לנו על הסיכונים והסיכויים הקיימים בכל טיפול שהציע?
האם לאחר מתן ההסברים והאפשרות לשאול, רופא השיניים ביצע תוכנית טיפולית?
האם רופא השיניים ידע אותנו שטיפולים מסוימים אינם במומחיותו?
האם רופא השיניים אמר לנו לפנות לביצוע טיפולים שאינם במומחיותו לרופא מומחה?
אם התשובה לשאלות הנ"ל שלילית יתכן והתרחשה רשלנות רפואית בטיפול השיניים, ומומלץ לפנות לייעוץ חינם ממשרד קפלן-כספי, עורכי דין.
זכרו! אדם היודע זכויותיו, יוכל לזכות בהן.